یکشنبه, ۲۱ فروردین,۱۴۰۱

رشد قیمت خودروهای صفر لحظه ای شد/ قیمت پژو پارس ساده به 300 میلیون تومان رسید

قیمت انواع خودرو به‌ویژه خودروهای مدل‌ ۱۴۰۱ در بازار با آغاز سال جدید افزایش چشمگیری داشته و کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش را کاهش تولید و عرضه ارزیابی می‌کنند.

محاسبات برمبنای آمارهای منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد تولید خودرو نه‌ تنها در ماه پایانی سال گذشته کمتر از بهمن‌ماه بوده بلکه کل تولید خودرو کشور در سال‌ ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن ۳.۵ درصد کاهش داشته است.

تقاضا در بازار خودرو به‌طور سنتی در ماه‌های پایانی سال افزایش می‌یابد و این عامل خود محرکی برای رشد قیمت‌ها در این بازه زمانی است. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به تأثیر این عامل بر نرخ‌های کنونی بازار، بیشتربودن تقاضا برای مدل‌های‌ ۱۴۰۱ از آغاز امسال را یکی از دلایل رشد بیشتر قیمت این خودروها اعلام کرد و افزود: خرید خودرو در بازار به‌دلیل ناکافی‌بودن عرضه بسیار سخت شده و این عامل به‌خودی خود بر نرخ‌ها تأثیرگذار است اما از سوی دیگر افزایش نرخ ارز نیز فاکتوری است که در بازار خودرو به‌طور لحظه‌ای قیمت‌ها را تغییر می‌دهد.

سعید مؤتمنی تغییر کانال قیمتی ارز از ۲۵ هزار تومان قبل از عید به نرخ ۲۷.۵۰۰ تومان را یکی از دلایل نوسان قیمت در بازار خودرو عنوان کرد و افزود: به‌رغم وجود تقاضای زیاد، با گذشت یک ‌هفته از شروع کاری بازارها، آنچنان که باید خودرویی عرضه نشده و نمایندگی‌های فروش از کمبود عرضه می‌گویند.

تولید افزایش می‌یابد

گفته‌های رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره کاهش عرضه خودرو در حالی است که خودروسازها در روزهای اخیر از افزایش عرضه محصولات خود خبر داده‌اند.

مدیرعامل سایپا روز گذشته از افزایش ۴۵درصدی تولید خودرو در سال‌جاری خبر داد و گفت: از آغاز امسال این شرکت توانسته تولید خودرو را از یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه در روز به یک‌هزار و ۶۰۰ دستگاه برساند.

سخنگوی ایران خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها از تسریع در روند تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تعداد عرضه به بازار گفته است.

بابک رحمانی البته آمار تولید و عرضه محصول در ایران خودرو طی ماه‌های پایانی سال گذشته را نیز بیشتر از قبل اعلام کرده است. به‌گفته او، حمل و تحویل خودرو در این شرکت طی ۲ماه پایانی سال گذشته، نسبت به ۱۰‌ماه قبل از آن به میزان ۱۷‌درصد رشد داشته که این میزان افزایش عرضه، مانع رشد قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار شده و حتی قیمت برخی محصولات را کاهش داده است؛ چیزی که قیمت‌های بازار خلاف آن را نشان می‌دهد. با این حال، نابسامانی و آشفتگی در بازار خودرو حرف امروز و دیروز نیست و ۳‌سال است که عرضه کم، فاصله قیمتی را بین بازار و کارخانه افزایش داده است.

ثبت نظر